Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017

ΠΟΛΥΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ


Τί είναι Πολυγραμματισμός;

              Όπως φανερώνει και η ίδια η λέξη, πολυγραμματισμός είναι ένα σύνολο διαφορετικών ειδών γραμματισμού, συνδυασμένοι με τους τρόπους που λαμβάνονται οι πληροφορίες.
             Τον όρο πολυγραμματισμό τον συναντάμε σχετικά πρόσφατα στη βιβλιογραφία, καθώς χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβριο 1994, από μία ομάδα επιστημόνων που συναντήθηκαν στην Αυστραλία, για να μιλήσουν για το μέλλον της διδασκαλίας του γραμματισμού. Η ομάδα αυτη ονομάστηκε New London Group και το 1996 δημοσίευσε το πρώτο κείμενο της. Η έμφαση δόθηκε στον κόσμο που άλλαζε και στις νέες απαιτήσεις των ανθρώπων, ως πολιτών σε κοινωνίες που άλλαζαν (Cope & Kalantzis, 2000). Ουσιαστικά με τη χρήση του όρου αυτού, η ομάδα αυτή θέλησε να αναφερθεί σε δύο μεγάλα ζητήματα. Από τη μία στη νέα κοινωνική και πολιτισμική κατάσταση της σύγχρονης κοινωνίας και από την άλλη στην ραγδαία ανάπτυξη της Τεχνολογίας. Απόρροια και των δύο αυτών μεγάλων ζητημάτων, αφενός είναι η εμφάνιση ποικίλων μορφών κειμένου, τα οποία παράγονται μέσα σε μία πολύγλωσση και πολυπολιτισμική κοινωνία και αφετέρου σε μία παραγωγή ποικίλων μορφών κειμένου και πολυτροπικών νοημάτων, που έχουν σχέση με τις τεχνολογίες της πληροφορίας και των πολυμέσων.
              Στα πλαίσια αυτής της νέας πραγματικότητας η Παιδαγωγική του Γραμματισμού κρίνεται ανεπαρκής, δίνοντας τη θέση της στο Παιδαγωγικό Πολυγραμματισμό, καθώς η νέα αυτή κατάσταση άλλαξε ριζικά τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων και των λαών και δημιούργησε την ανάγκη για νέους τρόπους προσέγγισης του γραμματισμού και ανάπτυξη δεξιοτήτων απαραίτητων για την προσέγγιση και κατανόηση αυτών των νέων ποικίλων μορφών κειμένου και πολυτροπικών νοημάτων .

Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά του Πολυγραμματισμού;

  • Ποικιλία κειμένων που είναι αποτέλεσμα τόσο της τεχνολογίας, όσο και μίας πολύγλωσσης και πολυπολιτισμικής κοινωνίας

  • Επέκταση γραμματισμού εκτός από τη γλώσσα και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα.

  • Η γλώσσα γίνεται αντιληπτή ως Κοινωνικό-πολιτισμική πρακτική.

  • Τα κείμενα που επεξεργάζεται δεν είναι ουδέτερα.

  • Χρήση διάφορων μορφών μέσων (βίντεο, εικόνες, έντυπος λόγος, ψηφιακός λόγος)

  • Ο πολυγραμματισμός έχει δυναμικές δομές για να αναπαραστώνται οι διάφορες πληροφορίες σε διάφορα κοινωνικά περιβάλλοντα

Τι μαθαίνουν και πως τα παιδιά σύμφωνα με τον Πολυγραμματισμό;


1.Τα παιδιά μαθαινουν μία "μεταγλώσσα" των πολυγραμματισμών, με βάση την έννοια του Σχεδίου (Desing), το οποίο έρχεται στην ουσία, να αντικαταστήσει κατά κάποιο τρόπο τους παραδοσιακούς όρους "γράψιμό" ή "παραγωγή λόγου. Ως όρος αυτός παραπέμπει όχι μόνο στο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, αλλά και στην εκμετάλλευση και αισθητικολειτουργική αξιοποίηση των υπαρχόντων πόρων, για τη δόμηση και δημιουργία ενός προϊόντος, και στην περίπτωση της γλώσσας στη δόμηση και δημιουργία ενός κειμένου.
Γι’ αυτό στην ουσία η έννοια του Σχεδίου περιλαμβάνει τρία στάδια:
  • Το σχεδιασμένο (designing)

  • Το σχεδιασμό  (designing)

  • Το ανασχεδιασμένο(the redesigned).







  1. Ενώ  παράλληλα η έννοια του Σχεδίου υλοποιείται μέσα στη τάξη κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας,  με τέσσερις τομείς, η σειρά των οποίων δεν είναι δεδομένη στη διδασκαλία
  • Εγκαθιδρυμένη πρακτική

  • Ανοιχτή διδασκαλία

  • Κριτική παρουσίαση πληροφοριών

  • Μετασχηματισμένη πρακτική







Βιβλιογραφία


  • Cope, B., & Kalantzis, M. (2000). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Psychology Press.
  • Παπαδοπούλου, Μ. (2011) Από τον γραμματισμό στους πολυγραμματισμούς. Ανακτήθηκε 18 Μαρτίου από: http:// www.literacy.gr
  • Χατζησαββίδης, Σ.(2003). Πολυγραμματισμοί και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας" στο: Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας. Η γλώσσα και η διδασκαλία της. 189-196 Φλώρινα.
  • Σολωμού, Μ.(2017) Σημειώσεις μεταπτυχιακού μαθήματος Educ 557dl " Tεχνολογία και Γραμματισμός" Πολυγραμματισμός.






2 σχόλια:

  1. Μπράβο δημήτρη για το ωραίο άρθρο που ανέβασες.Θεωρώ πως από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά του πολυγραμματισμού είναι χρήση διάφορων μορφών μέσων (βίντεο, εικόνες, έντυπος λόγος, ψηφιακός λόγος).Έτσι και πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό μάθημα γίνεται, ενεργοποιώντας όλες τις αισθήσεις των μαθητών αλλά και εξοικειώνονται οι μαθητές με διάφορα τεχνολογικά εργαλεία, αναπτύσσοντας τον ψηφιακό τους γραμματισμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δημήτρη , νομίζω πως εστίασες άψογα στην έννοια του πολυγραμματισμού , με βάση το σχέδιο και την αναλυτική προσέγγιση επί της διδακτικής διαδικασίας

    ΑπάντησηΔιαγραφή