Ας δούμε ορισμένους ορισμούς!!!
Αρχικά ο όρος
ψηφιακός γραµµατισµός, αναφέρεται
στις διαφοροποιημένες ικανότητες και
δεξιότητες των χρηστών να χρησιμοποιούν
διάφορα μέσα που συσχετίζονται με
ψηφιακή μορφή (Sofos, 2010).
Ένας άλλος ορισμός του ψηφιακού
γραμματισμού, αναφέρεται, ως την
ικανότητα της κατανόησης και της χρήσης
πληροφορίας, από ένα πλήθος πηγών που
εμφανίζονται κυρίως µέσω υπολογιστών
(Gilster, 1997). Τέλος Οι Rafferty και Steyaert (2007, στο
Sofos, 2010:71) αναφέρουν ότι ο ψηφιακός
γραµµατισµός µπορεί να θεωρηθεί ένας
συνδυασµός των ακόλουθων δεξιοτήτων:
- Λειτουργικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση της τεχνολογίας (πχ. Απλοί χειρισμοί, όπως η χρήση πληκτρολογίου ή ποντικιού, καθώς και πιο σύνθετοι χειρισμοί, όπως η αποστολή e-mail, η αναζήτηση στο διαδίκτυο ή λήψη και εγκατάσταση λογισµικού µε συνηµµένο, κτλ).
- Δοµικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση των (νέων) δοµών στις οποίες περιέχονται οι πληροφορίες. Οι δεξιότητες αυτές περιλαµβάνουν τη χρήση των υπερσυνδέσεων και την αξιολόγηση των πληροφοριών που βρέθηκαν.
- Στρατηγικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν πιο στρατηγικές χρήσεις των πληροφοριών και περιλαµβάνουν τη δυνατότητα της ενεργής αναζήτησης πληροφοριών, την ικανότητα της κριτικής ανάλυσης των διαθέσιµων πληροφοριών και τη συνεχή αναζήτηση πληροφοριών σχετικά µε εργασία ή την προσωπική ζωή του ατόµου.
Συμπέρασμα
Ο ψηφιακός
γραμματισμός έχει να κάνει με ένα
τεράστιο πλήθος από ικανότητες και
δεξιότητες, που πρέπει να έχει ο χρήστης
ώστε να αναζητάει, να διαχειρίζεται, να
οργανώνει, να αναλύει, να αξιολογεί και
να κατανοεί το πλήθος των πληροφοριών,
που προέρχονται από τα ψηφιακά περιεχόμενα
και τις τεχνολογικές εφαρμογές, καθώς
και τις διαδικασίες δηµιουργίας,
ανάπτυξης και συγγραφής αυτών των
περιεχοµένων.
Βιβλιογραφία
- Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer Publishing.
- Sofos, A., (2010). Digital Literacy as a Category of Media competence and Literacy - an Analytical Approach of Concepts and Presuppositions for Supporting Media Competence at School. In: Bauer, P., Hoffmann, H. & Mayrberger, K. (Eds.), Fokus Medienpädagogik - Aktuelle Forschung-und Handlungsfelder (pp. 62-82). München: kopaed
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου